Translate

Tuesday, March 1, 2011

Ett tittskåp till mormor (del 1 Lådan)

Hej och välkommen till min blogg. Jag tänkte lägga upp lite bilder på saker jag gjort (mest miniatyrer)
Först ut blir ett projekt jag jobbade med i Februari 2011, mormors tittskåp.

Welcome to my new blog. I will post some pictures of things I have made (mostly miniatures)
First I will show you the roombox I made for my grandmother in February 2011. I speek and think in swedish, so I will write the rest in swedish =) Hope google translate can help you if you want to know some thing and don't speak swedish =)


Detta är lådan jag valde. Jag började i lite omvänd ordning och gjorde en soffa först, för jag hade lite svårt att välja låda. Men sen hittade jag en låda jag tyckte var lagom stor och då var det lättare att fortsätta med resten, eftersom jag då visste hur mycket utrymme jag hade.

Jag fick börja med att sandpappra lådan då den var både lite sliten och "stickig". Pga tidsbrist la jag inte ner så mycket arbete på detta utan valde att göra det enkelt för mig och målade om lådan utvändigt...


Mormor gillar blått och jag har ganska mycket "Dalablått" hemma, så då lådan skulle flytta till just Dalarna tyckte jag att detta var en passande färg.
Jag ville ha kvar en lite gamla slitna "looken" på lådan och valde därför att varken grundmåla eller måla flera lager färg.



Sen var det dags för golvet. Som jag ville ha i mörkt trä. Jag har tidigare målat med te men trodde att kaffe skulle vara mer passande i detta fall (både för att det är mörkare och för att mormor gillar kaffe) =)
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. (men fick måla minst 3-4 lager innan golvet fick den färg jag var ute efter, det ser mörkare ut när det är vått, men bleknar en aning när det torkat, därför bör man vänta ett tag mellan varven för att se hur resultatet blir.)



Taket målade jag vitt och jag valde att tapetsera väggarna, dels för att jag ville ha mönster, men även för att det var enklare att tapetsera än att slipa ner väggarna och måla dem.
Mamma och jag valde en tapet vi tyckte skulle passa mormor, med inslag av guld. (Det är Borås-tapeter och kommer från en färgbutik som gav mig en massa tapetprover)

bild: Anders Persson
Jag valde att använda ett miniatyrbord för att trycka till och släta ut tapeten med =)
Denna gång använde jag vanligt hobbylim för tapeterna, jag har tapetklister, men hade det inte tillgängligt just då, och jag tycker det funkade lika bra att limma med hobbylim.

//Hannah


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading, I love to read your comments =)
Hannah